کمی بیشتر

کمی بیشتر

بیا تا کمی بیشتر فکر کنیم
کمی بیشتر

کمی بیشتر

بیا تا کمی بیشتر فکر کنیم

مضرات موبایل یا مصاعب اینترنت !؟

دو هفته ی پیش یکی از نزدیکان از بنده درخواست کرد تا یه تحقیق و یه ارائه در خصوص امواج موبایل و مضرات اون براش آماده کنم ، کارم رو شروع کرد، و تصمیم گرفتم که با Impress.js این کار رو براش انجام بدم . . .  شروع کردم به جستوجوی اینترنتی و مطالعه منابع مختلف که توی این جستجوها پیدا میکردم !! طبق روش خودم برای درست کردن یه ارائه خوب ابتدا باید تاریخچه رو پیدا میکردم و چند اسلاید اول رو بهش اختصاص میدادم ، در این بخش از کار هیچ مشکلی نبود در مرحله بعدی باید میدیدم که موبایل چجوری کار میکنه و امواج اون در چه بازی ای از امواج الکترو مغناطیسی قرار دارن و اطلاعات دقیق بدست میاوردم ، و مشکل از همین جا شروع شد !!!

شروع کردم به جستجو با موتور های جستجوی مختلف ، و عبارت هایی مثل «امواج موبایل» ، «امواج موبایل از چه نوعی هستند» ، «طول موج امواج تلفن همراه» ، «اشعه ی موبایل» ، «امواج ماکروویو» و . . . رو مورد جستجو قرار دادم !!  در کمال ناباوری توی روز اول به هیچ نتیجه ی به درد بخوری نرسیدم !؟؟؟؟!؟!!!  مشکل اینجا بود که با جستجو کردن همه این عبارات موتور های جستجو یه سری سایت تکراری که همشون مطالبی کم و بیش مشابه هم داشتن رو به من نشون میدادن، که همگی درخصوص مضرات بسیار زیاد امواج موبایل بود . . . .  ! طی چند ساعت جستجو دیگه انقد این سایت ها به صورت تکراری برام باز شده بود که همشونو میشناختم   برام سوال بود که:  مگه میشه من هرچی جستجو میکنم هیچ مطلب علمی درخصوص این که موبایل دقیقا چجوری کار میکنه پیدا نمیکنم ؟ و البته کلی هم ناراحت و خسته بودم. . .

ولی دست بردار نبودم و بازم جستجو کردم ، اما این بار بین فایل های PDF که تو سایت های مختلف به عنوان مقاله وجود دارن ،  در نهایت تونستم اطلاعات مورد نظرم رو پیدا کنم .

الان دیگه وقتش بود که برم دنبال بخش آخر ارائه و موضوع مضرات امواج موبایل ، یه جورایی خیالم راحت بود که در این مورد دیگه مطلب زیاده . . .  شروع کردم به جستجو و مطالعه اون مطالب و سایت هایی که تو مرحله قبلی باراها بازشون کرده بودم ، کلی مطلب درخصوص مضرات موبایل نوشته شده بود از سرطان زا بودن تا تأثیر بر جنین و باروری مردا و هزارتا چیز دیگه !!!!! اما تو هیچ کدوم از این سایت ها و نوشته ها منبع علمی معتبر  یا حداقل دلیل و برهان علمی و منطقی وجود نداشت ؟!؟!؟ همشون یه سری از مضرات رو پشت هم لیست کرده بودن و راه های خیلی ساده ای برای مقابله باهاش نوشته بودن . . . .   پیش خودم گفتم برم یه جستحو تو ویکی پدیا بزنم اونجا مطلب معتبر زیاده و حداقل منبع رو نوشتن . . . رفتم و با این مطالب مواجه شدم : ( از سایت اسکرین شات گرفتم)



مطالب به ظاهر خوب و منطقی بودن ،  اما موضوع از اونجایی جالب شد که رفتم و یه نگاه به منابع انداختم !! منبع اول یه مقاله از وبسایت سازمان بهداشت جهانی  بود ، منبع دوم لینک ورژن کاملتر همین مقاله در ویکی پدیا انگلیسی بود و لینک آخر یه سایت ایرانی به اسم «ایلیا سلامت» . . . .!!!! همون سایتی که من تو جستجوهای قبلی در خصوص امواج موبایل و مضرارتش بارها و بارها  بهش برخورد کرده بودم ؟!!؟ بارها با دوتا مقاله مفصل این سایت درخصوص مضرات موبایل روبرو شده بودم اما . . . .



وقتی از سایت  ویکی پدیا روی آدرس اون سایت کلیلک کردم و به صفحه اولش (Home) منتقل شدم  و برای اولین بار صفحه نخست این سایت رو دیدم  جواب سوالاتی که روزای گذشته در حین تحقیق و جستجو برام به وجود اومده بود رو پیدا کردم . . . .

تو صفحه اول این سایت تبلیغاتی از لباس زیر زد امواج موبایل برای آقایان و خانم ها وجود داشت و یه لینک که شما رو به وبسایت فروشنده این لباس ها منتقل میکرد !!!!



حالا متوجه میشدم این همه مطلب تکراری ، مشابه و بدون منبع علمی که توی سایت های مختلف (که بعضی از اون سایت ها خیلی معروف و معتبر بودن) میدیدم از کجا اومدن، اما برای مطمعن شدن لازم بود تا اون مقاله نسبتا معتبر که توی وبسایت سازمان بهداشت جهانی دیده بودم رو با دقت بخونم . . . کار آسونی نبود چون نیاز به ترجمه داشت و اگه بخوام خلاصه بگم هیچکدوم از اون چیزایی که سایت های فارسی نوشته بودن توی مقاله سازمان بهداشت جهانی نبود. . . . !!!

دارم فکر میکنم اگه یه نفر ندونه چجوری توی اینترنت جستجو کنه، چه چیزایی رو ممکنه به عنوان مطالب علمی معتبر قبول کنه و چه پولایی رو ممکنه خرج کنه تا در ظاهر از سلامتیش محافظت کرده باشه و  چنتا سوال دیگه که جواب دادن بهشون کار ساده ای نیست، اما جا داره که کمی بیشتر به جوابشون فکر کنیم . . .

  • این همه مضرات اثبات نشده که تو سایت های مختلف فارسی و انگلیسی لیست شدن از کجا اومدن ؟ آیا واقعا تحقیقی انجام شده ؟
  • چطور سایت های معتبر و ثبت شده فارسی این مطالب رو بدون جستوجو درباره صحتشون منتشر میکنن؟
  • هدف این همه کپی کردن مطالب از سایت های غیر معتبر چیه ؟ آیا اجازه داریم که به هر قیمتی مخاطب رو به سایتمون جذب کنیم ؟
  • چجوری میشه که وقتی داریم تو اینترنت درخصوص یه مطلب علمی جستجو میکنیم اولین سایت هایی که موتور جستجو به ما نشون میده سایت های کاملا غیر معتبر و تبلیغاتی هستن ؟ یعنی موتور جستجو این موضوع رو تشخیص نمیده ؟
  • آیا میشه به مطالبی که تو اینترنت و حتی توی ویکی پدیا هستن اعتماد کنیم ؟
  • آیا سایتی که بالاتر اسمشو بردیم یا سایت های مشابه اون میخوان با انتشار مطالب تأیید نشده ما رو به خرید محصولشون تشویق کنن ؟  ( ساختن درد کاذب و فروختن درمان اون درد ها  = سود مالی)

و اما در آخر چند جمله از پروفسور سمیعی در خصوص مضرات موبایل به نقل از سایت زومیت :

    « پرفسور مجید سمیعی یکی از ایرانی‌های برجسته و از چهره‌های ماندگار ایران در دنیا که به عنوان برجسته‌ترین پزشک جراح مغز و اعصاب شناخته می‌شود به سوال «آیا امواج مضر است؟» پاسخ داده است.

سمیعی درباره‌ی ضرر یا عدم ضرر امواج موبایل روی مغز انسان گفت: «امواج موبایل تنها موج‌هایی نیست که در اطراف ما انسان‌ها وجود دارد. هزارن نوع موج می‌آیند و از بدن ما رد می‌شوند و ما نمی‌بینیم. شاید به همین دلیل اعتماد به ضرر رسانی آنها نداریم.»

معتبرترین پزشک مغز و اعصاب دنیا تأکید کرد: «تا کنون ثابت نشده که امواج موجود در اطراف ما ضرر زیادی برای بدن دارد یا نه؛ در واقع اثبات یا رد این موضوع بسیار مشکل است.»

او ادامه داد: «به همین دلیل نمی‌توانم بگویم که امواج موبایل یا دیگر امواج، روی بدن اثری ندارد. امواج بسیاری اطراف ما هست؛ حتی دو انسان که مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند، با هم برخورد می‌کند، به هم علاقه‌مند می‌شوند، با یکدیگر تعامل فکری دارند یا نسبت به یکدیگر از خود احساسات نشان می‌دهند، امواج دارند.»

بدین ترتیب با قطعیت نمی‌توان گفت اموج موبایل برای بدن ضرر دارند یا هیچ ضرری برای انسان ندارند. »


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد