کمی بیشتر

کمی بیشتر

بیا تا کمی بیشتر فکر کنیم
کمی بیشتر

کمی بیشتر

بیا تا کمی بیشتر فکر کنیم

لیبره آفیس ۵ ( LibreOffice 5 )

هیچوقت یادم نمیره بار اولی که اوبونتو رو نصب و اجرا کردم جدا از اون شکل و فضای متفاوتی که نسبت به ویندوز داشت و برنامه های جالبی که روش نصب بود یه چیز خیلی نظر من رو به خودش جلب کرد ! لیبره آفیس !!  یه نرم افزار آفیس کامل که به صورت پیش فرض روی اوبونتو نصب بود !! اون موقع ورژن  ۳.۴  این نرم افزار تازه اومده بود و اونجوری که دوستان میگفتن کلی امکانات نسبت به ورژن های قبلی بهش اضافه شده بوده . یادمه در اولین فرستی که به دست اوردم نشستم و با LibreOffice Writer یه مطلبی رو که میخواستم تو دانشگاه ارائه بدم تایپ کردم ، خیلی خوب بود ، مخصوصا فونت FreeFarsi به نظرم خیلی قشنگ و متفاوت بود ، فونتی که اصلا قبل از اون ندیده بودمش !!!



حالا چند سالی از اون موقع گذشته و  چند روز پیش ورژن ۵ لیبره آفیس منتشر شده ، نرم افزاری که تو این سال ها خیلی مرتب و به موقع ورژن های جدیدش منتشر شده و تو هر ورژن نسبت به قبلی کلی پیشرفت قابل لمس داشته تا این که ورژن ۵ تبدیل بشه به یه نرم افزار عالی و کاملا قابل اعتماد . تو این سال ها من تمام کار هایی که با نرم افزار های آفیس داشتم رو با استفاده از همین لیبره آفیس انجام دادم و غیر از موارد خاص به مشکلی برخورد نکردم ، تازه شخصی مثل بنده که قبلش خیلی حرفه ای هر روز با  اون نرم افزار پلید Microsoft Office کار میکردم و یه جورایی عصای دستم بود !!
توی این ورژن جدید  فضای کاربری یه مقداری تغییر کرده که این تغییرات نسب به ورژن های قبلی کاملا قابل لمسه ، به جای حرف زدن اول بریم ببینیم که لیبره آفیس چه شکلیه ، با LibreOffice Writer  شروع میکنیم ، که میشه معادل نرم افزار Word تو ماکروسافت آفیس :



یکی از مهمترین بخش های ماکروسافت آفیس که خیلیا تو کارای اداری و بعضا مهندسی بهش عادت کردن و یه جورایی بدون اون روزشون شب نمیشه نرم افزاره Excel ، برای این نرم افزار هم یه معادل خوب به اسم  LibreOffice Calc پیشبینی شده ، که تمام اون قابلیت ها رو میشه توش پیدا کرد :



دیگه نوبتی هم که باشه نوبت PowerPoint  نرم افزاری که توی ارائه ها خیلی ازش استفاده میشه و دانشجو ها و افراد همایش رونده کلی بهش علاقه دارن !! نرم افزاری که توی لیبره آفیس اسمش میشه LibreOffice Impress ، این نرم افزار هم به همون اندازه پاورپوینت بین بچه هایی که از لیبره آفیس استفاده میکنن محبوب و کاربردیه و من ندیدم دوستان تو ارائه هاشون با این نرم افزار به مشکل بر بخورن :



غیر از این سه قسمت معروف ، لیبره آفیس دو تا نرم افزار خیلی خوب و کاربردی دیگه هم تو مجموعه خودش داره : LibreOffice Draw  و LibreOffice Math که به ترتیب برای کشیدن شکل های ساده ، نقشه های مهندسی  و طرح های  عمومی و نوشتن معادلات ریاضی ازشون استفاده میشه . با داشتن این دو تا نرم افزار ، لیبره آفیس تبدیل شده به یه مجموعه نرم افزار کاملا کاربردی ، قابل اعتماد و دوست داشتنی !! یه نکته خیلی مهم دیگه در خصوص لیبره آفیس سازگاری فوق العادش با زبان فارسی و زبان های مشابهه ، که من این قسمتشو خیلی دوست دارم 
تمام این مواردی که تا الان بهشون اشاره کردیم برای استفاده ما از این نرم افزار آزاد و متن باز دلایلی خوبی به حساب میان ، اما مهمترین دلیل ما برای استفاده ز لیبره آفیس استفاده از فرمت های آزاد odt  به جای doc  و  docx  برای فایل های متنی ، ods به جای xml و xlsx  برای فایل های محاسباتی یا Spreadsheet و استفاده از فرمت odp به جای ppt و pptx برای فایل های ارائه یا  Presentation  و بقیه فرمت های آزاده . . . !! فرمت های آزادی که توسط جامعه کاربری به وجود اومده ، توسط جامعه کاربری پشتیبانی میشه ، برای تمام افراد جامعه است و تا زمانی که افراد جامعه بخوان میتونن ازشون استفاده کنن !! نه فرمت هایی که فقط در انحصار یه شرکت باشه و اون شرکت هر زمان که دلش بخواد بتونه تغییرشون بده و اعلام که دیگه از فرمت های قبلی پشتیبانی نمیکنه !!!
دوستانی که از سیستم عامل های آزاد و متن باز استفاده میکنن با این دست نرم افزار های آفیس کاملا آشنا هستن و ازشون استفاده میکنن اما حرف اصلی بنده با دوستانیه که به هر دلیلی هنوز دارن از ویندوز و . . . استفاده میکنن ، پیشنهاد میکنم که همین الان برن و لیبره آفیس مخصوص ویندوز رو دانلود کنن و شروع کنن به استفاده از این نرم افزار که رایگان و آزاده و نیازی به پرداخت پول و استفاده از کرک و اینا نداره و اطلاعات شما رو برای ماکروسافت ارسال نمیکنه !!! درخصوص فایل هایی که با فرمت های ماکروسافتی مثل docx و غیره هم دارین اصلا نگران نباشید ،  لیبره آفیس از اون فرمت ها هم پشتیبانی میکنه !!

 پ.ن : اگه این مطلب به نظرتون مفیده تو شبکه های اجتماعی منتشرش کنید