کمی بیشتر

کمی بیشتر

بیا تا کمی بیشتر فکر کنیم
کمی بیشتر

کمی بیشتر

بیا تا کمی بیشتر فکر کنیم

۱۹۸۴ شندین بجای خواندن . . .

راستش میخواستم یه مطلب دیگه رو بفرستم رو وبلاگ اما گفتم درباره تجربه جدیدم  چند خطی بنویسم.  شاید برای بقیه خیلی قدیمی باشه و سالها باشه که ازش استفاده میکنن ، شاید واسه بعضیا دیگه خاطره باشه اما من تازه تستسش کردم و میگم برای یاد گرفتن و انجام دادن کاراری خوب و مفید هیچوقت دیر نیست !! [شعاری شد ]

بخاطر مشغله ی زیادی که تو چند ماه گذشته داشتم اصلا وقت نمیکردم که کتاب بخونم و این موضوع خیلی منو اذیت میکرد یه جورایی دیگه خسته شده بودم و احساس میکردم روزام تکراری شدن . . . یه بار همینجوری نشستم و  محاسبه کردم که در یک ماه چه ساعتایی وقتم تلف میشه و از اون اوقات تلف شده چجوری میشه استفاده کرد . .  نتیجه خیلی جالب بود  من حداقل توی هر ماه ۴۰ ساعت از وقتم رو توی ماشین میگذروندم  !! پشت فرمون . . . توی راه . . . توی ترافیک . . . بازم فکر کردم و دیدیم که تو این زمان قابل توجه کار خاصی هم انجام نمیدم و اکثرا به بیهودگی تلف میشه !!

چند روز قبل از این که بشینم و به این مسائل فکر کنم یکی از همکارای مسن ما که تازه تبلت خریده از من خواست تا چنتا کتاب صوتی براش رو تبلت بریزم . . . این همکار ما یه معلم ادبیات هستن و ۷۰ سال سن دارن ، قبلا به من گفته بود که روزی چندین ساعت مطالعه میکنه و تازه میخواست توی وقتایی که دیگه جونی برای مطالعه کردن نداره از کتاب صوتی استفاده کنه !!!! یه مقدار زیادی از خودم خجالت کشیدم . . .

بعد از اون محاسبات یاد حرف این معلم با تجربه افتادم و گفتم خوبه که برم و چنتا کتاب صوتی دانلود کنم . . . یه جستجوی کوچیک بهم نشون داد که چه کتاب های صوتی فوق العاده ای رو میشه به راحتی توی اینترنت پیدا کرد هم رایگان هم پولی . . . !! چقدر عالی . .  !! برای تست تو ذهنم بود که یه کتاب صوتی نسبا کوتاه از نوع رایگانش دانلود کنم که البته بعدا فهمیدم کیفیت پایین تری نسبت به نسخه های پولی دارن ( توی ضبط و گویندگی) . به کتاب ۱۹۸۴ برخوردم ، کتابی که مدت ها بود میخواستم بخونمش  اما . . .  بگذریم ، کتابو دانلود کردم  و با استفاده از پخش ماشینم و توی همون زمان هایی که ماهی های قبل تلف شده بودن بهش گوش کردم .



کتاب دیروز تموم شد، به نظرم فوقالعاده بود. این حد از خلاقیت و شناخت از جامعه بسیار منو به شگفتزده کرد و مطرح کردن یه تئوری در این حد و اندازه  . . . ! خلاصه تجربه ی بسیار خوبی و بود . . . راضیم ازش

اما ۱۹۸۴ :‌ کاری به بخش های ادبی ، نگاه متفاوت ، خلق یک دنیای متفاوت اما عاقلانه ، هنر نویسندگی  و هزار تا مورد خوب دیگه ای که همه قبلا از این کتاب تحسین شده گفتن ندارم . .  این کتاب نظرم رو به چیزایی که داریم ، داشتیم و فکر میکنیم خواهیم داشت اما بهشون کمترین توجهی نداریم جلب کرد. چیزاییی که شاید مهمترین داشته های ما تو زندگی  شخصی و اجتماعی باشن ، چیزایی که جامعه ما بر اساس اونا شکل گرفتن اما انقد همه جا هستن و همه جا رو پر کردن که ما نمیبینیمشون و از اهمیتشون غافلیم . .  مثل هوا که اگه نباشه ما از بین میریم اما تا وقتی هست ما هیچ توجهی بهش نداریم . . . این کتاب نظرم رو به زبان و ادبیات ، تاریخ و تفکر جلب کرد . . چیز هایی که همیشه بودن و بیش از هر چیز دیگه ای ازشون استفاده میکنیم اما هیچ وقت فکر نکردیم که اگه نبودن و اگه جور دیگه ای بود دنیا چه شکلی میشد. . . هیچ وقت انقدر به اهمیت زبان و رابطه تنگاتنگش با تفکر و رابطه این دوتا با تاریخ فکر نکرده بودم . . .  چند سالی میشد که یه کتاب منو انقد به فکر کردن وادار نکرده بود . . . این کتاب کاملا کمی بیشتر ی بود  پیشنهاد میکنم که این کتاب رو  حتما بخونین یا گوش بدین . . .


پ.ن : در جستجو هام به دوتا منبع خوب برای کتاب صوتی دست پیدا کردم که اولی رایگان و دومی پولی بود، از یکی کتاب دانلود کردم و از اون یکی خریدم هر دوتا خوب بودن اما اون پولیه کیفیت ضبط و گویندگی خیلی بهتری داشت ، خوبه که همیشه سعی کنیم برای زحمات دیگران ارزش قائل باشیم  و کتاب هایی که با زحمت زیاد  تهیه و برای فروش آماده شدن رو از منابع دیگه غیر از سایت فروشنده اون به صورت رایگان دانلود نکنیم . بریم پول بدیم و بخریم.