کمی بیشتر

کمی بیشتر

بیا تا کمی بیشتر فکر کنیم
کمی بیشتر

کمی بیشتر

بیا تا کمی بیشتر فکر کنیم

کانال بی

میگه که ، میدونیم خیلی از اکتشافات علمی به صورت شانسی و تصادفی صورت گرفته . . . !! اما این رو هم میدونیم که این اتفاقات شانسی و تصادفی فقط برای اون دانشمندایی رخ میده که در اون شاخه از علم در حال تلاش ُ مطالعه ُ تحقیق و کجکاوی بودن یه وقتایی حتی از این هم فراتر میره ، یعنی یه دانشمندی داره در یه شاخه خاصی فعالیت میکنه اما یه کشفی میکنه در یه شاخه دیگه ای از علم و یه دریچه جدیدی به روی خودش و بقیه باز میشه. . .
اگه از من بپرسی  ، میگم که :‌شما شروع کن به تلاش ُ مطالعه ، تحقیق و کنجکاوی در مسائلی که بهشون علاقه داری  . . . خود به خود به یه چیزایی جدیدی دست پیدا میکنی و علاقه مند میشی که تا قبل از این نمیدونستی بهشون علاقه داری !!!


کانال بی هم از همین دست علاقه مندی های بنده حساب میشه !! اسمی که اولین بار وقتی داشتم   رادیوگیک شماره ۷۵ رو گوش میدادم به گوشم خورد ، جادی خیلی ازش تعریف کرد و توصیه کرد تا قسمت آخر  پادکست کانال بی رو که به موضوع پادکست خوش هم مربوط میشد  گوش بدیم . خب کجکاوی بنده هم گل کرد و سریع رفتم دنبال اسم کانال بی !!!
اولین جایی که در گوگل کردن ( البته ما از داک داک استفاده میکریدم تا وقتی که فیلتر شد) بهش رسیدم وبسایت ناملیک بود، یه وبسایت برای گوش دادن به پادکست ( عموما فارسی) از دو جهت خوشحال بودم یکی این که سریع به اون چیزی که میخواستم رسیدم و، دوم این که یه وبسایت پر پادکست پیدا کردم .  قسمت مورد نظرم رو دانلود کردم و به روال این روزهای زندگیم ، در حال رانندگی بهش گوش کردم [وقت دیگه ای برای این کار ندارم !! تازه گوش دادن فایل های صوتی که بهشون علاقه داری باعث میشه رانندگی خیلی کمتر خسته کننده باشه]
گوینده پادکست [با اون صدای گرمش] در توضیحات اولیه میگه : «ما در هر قسمت از کانال بی یه داستان جذاب واقعی که در نشریه های معتبر انگلیسی زبان منتشر شده رو به فارسی تعریف میکنیم » . نکته اینجاست که دقیقا هم درست میگه !!!! این که داستان رو به فارسی تعریف میکنه !!!  علی بندری[همون گوینده] غیر از تسط بسیار خوبی که روی زبان انگلیسی داره و ترجمه های عالی که انجام میده ، دایره لغات فارسی بسیار وسیعی داره و این توی فارسی کردن و تعریف کردن داستان به زبانی که ما روزانه ازش استفاده میکنیم کمکش میکنه [نه مثل ترجمه های دیگه که زبانشون کتابیه] ازهنر فارسی  سازی داستان های تعریف شده در پادکست که بگذریم ، میرسیم به خود داستان ها !!! یعنی نقطه قوت بعدی پادکست کانال بی . . .


همیشه وقتی از دنیای خیالی داستان های تخیلی و علمی تخیلی خارج میشم[فیلم یا کتاب] ، اولین چیزی که به ذهنم میرسه اینه که : خب حالا که چی ؟ اینا که همش خالی بندی بود !!! البته منکر این نمیشم که از غرق شدن تو اینجور داستان ها لذت نمیبرم و . . . ولی خب بالاخره همیشه یه چیزی اون گوشه ذهنم ویز ویز میکنه که : با کلی چیزای الکی وقتتو تلف کردی !!!!!
اما داستان های واقعی گرچه خیلی وقتا کاربردی برات ندارن اما اگه جذاب و متنوع باشن، هم میشه یه چیزایی ازشون یادگرفت !! هم دیگه اون ویز ویزگوشه ذهن رو ندارن . . .  مشکل اصلی داستان های واقعی  جذاب نبودنشونه !!! اکثر وقتا این داستان ها یه چیزی مثل یه خبر هستن که گوینده اخبار ساعت ۲۱ داره از رو میخونتش !!!! اینجاست که هنر علی بندری در انتخاب داستان های جذاب واقعی خودش رو نشون میده . . . این داسان ها اونقدری جالب هستن که وقتی شما یه بار اسم کانال بی رو یه جا بشنوی و یه قسمت از پادکست رو دانلود کنی و بشنوی ، در سریع ترین زمان ممکن میری سراغ دانلود و گوش دادن به قسمت های بعدی پادکست . . .
پادکست کلا یه مشکلی هم داره و اون تک بعدی بودنشه !!! یعنی این که شما داری داستان رو میشنوی و باید بقیه چیز ها رو خودت تصور کنی !!! گوینده ها سعی میکنن با قدرت فضا سازی و داستان گویی که دارن تا حدی این مشکل رو پوشش بدن ، که علی بندری در این موضوع کاملا توانمنده !! اما یه کار قشنگ دیگه ای هم که انجام دادن درست کردن یه وبلاگ و قرار دادن مطالب ، عکس ها ُ فیلم ها و مدارک مختلف مربوط به هر قسمت از پادکست در اون وبلاگه . اینجوری شنونده میتونه خیلی بهتر با داستان ارتباط برقرار کنه . . .  [اینجا جا داره یه انتقاد هم به ظاهر وبلاگ کانال بی داشته باشیم که میتونه خیلی بهتر و جذابتر از این باشه]


و در نهایت خیلی خوشحالیم که فرهنگ پادکست و پادکست شنیدن که سالهاست در جوامع دیگه وجود داره ، در جامعه ما هم مورد توجه قرار گرفته و افراد مختلف که حرفای خوب و کارهای خوبی برای ارائه دارن از این نوع رسانه استفاده میکنن. رسانه ای که آزاده و به لطف پیشرفت تکنولوژی کاملا در درسترس . . .  کانال بی رو گوش بدید ، کلا پادکست گوش بدید ، اما فراموش نکنید که پادکست هم مثل ورودی های دیگه به ذهن و بدن ما میمونه و ما باید دقت داشته باشیم که چی وارد ذهن و بدنمون میکنیم.
البته ناگفته نمونه که ما یه نوعی از پادکست گوش دادن رو قبلا تو فرهنگمون داشتیم و داریم ، یعنی سخنرانی گوش دادن !! مردم جامعه ما از قدیم سخنرانی افراد مختلف رو به روش های مختلف ضبط میکردن و بهش گوش میدادن.

نظرات 2 + ارسال نظر
امیر یاری چهارشنبه 19 اردیبهشت 1397 ساعت 19:14 http://www.digimage.ir

سلام.
چقدر اتفاقی سایتت رو پیدا کردم. از روی وب‌سایت الکسا.
و چقدر حال کردم با توضیحاتت و علاقه‌ای که به پادکست داری.
من هم خیلی از پادکست‌های علی خوشم میاد و اونقدر جذبم کرد که بالاخره تصمیم گرفتم بعد از چند سال، پادکست‌های غیر فنی بسازم و منتشر کنم. درباره موضوعاتی که خودم خوشم میومد ازش.

اونایی که قبلا می‌ساختم سفارشی بود و خودم دوستشون نداشتم.

امیدوارم به زودی خودت هم شروع به ساخت پادکست بکنی و این مطالب طولانیت رو بتونم تو ماشین گوش بدم

10 دقیقه طول کشید تا خوندمش

موفق و پایدار باشی

علی بندری سه‌شنبه 22 اسفند 1396 ساعت 02:34 http://www.channelbpodcast.com

سلام
خوشحالم که پادکست رو دوست داری و ممنون که وقت گذاشتی و درباره‌اش نوشتی.
سایتمون رو ببین. فکر می‌کنم ظاهرش خیلی بهتر از بلاگی باشه که قبلا داشتیم.

مرسی

ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد