کمی بیشتر

کمی بیشتر

بیا تا کمی بیشتر فکر کنیم
کمی بیشتر

کمی بیشتر

بیا تا کمی بیشتر فکر کنیم

تبلیغات

یه محصولی ساختن یا دارن یه کلای پر مصرف مثل مواد غذایی رو تولید میکنن ، برای بازار یابی و رقابت با رقبای تجاری نیاز دارن که محصولشون رو تبلیغ کنن ، یه مقدار زیادی به شرکت تبلیغاتی پول میدن تا براشون تبلیغات کنه ، بیلبورد های توی اتوبان ، تبلیغات دور زمین فوتبال یا روی لباس بازیکنا ، اسپانسر شدن ، تبلیغ توی رادیو و اگه شرکت بخواد خیلی پول خرج کنه کار به تبلیغات تلوزیونی میکشه .
هدف از این تبلیغات چیه ؟ فقط و فقط فروش بیشتر ! ، ابزار تبلیغات رو هم که گفتیم ، سوال اینجاست : هدف وسیله رو توجیه میکنه یا نه ؟ ، این سوال دیگه خیلی تکراری شده و جوابش به روش ، مسلک و مذهب طرف برمیگرده ، در مذهب شیعه قطعا هدف وسیله رو توجیه نمیکنه ولی در مکاتب اصالت سود و سرمایه هدف خیلی قشنگ وسیله رو توجیه میکنه !! هدف پول ، سود و سرمایه بیشتره ، به هر روشی . . . پس هر تبلیغی که بتونه مشتری بیشتری جذب کنه تبلیغ بهتری حساب میشه ، پس برای کمپانی تولید کننده محصول مهم نیست که تبلیغ چجور محتوایی داشته باشه و چجوری مشتری رو جذب کنه . . . بریم یه رسانه تصویری ببینیم

 

خب همینجور که میبینید آپارات ورداشته و ویدئو ما رو حذف کرده ، البته یه پیغام هم برا من فرستاده « ویدیوی "تبلیغات بی محتوا" به علت مغایرت داشتن با قوانین سایت ،از طرف تیم مدیریت آپارات حذف گردید . »
ما هم رفتیم و ویدئو رو روی یوتوب آپلود کردیم ، متأسفانه !!

سه تا تبلیغ تلوزیونی به عنوان نمونه انتخاب کردم که داخلی و خارجی هم نداره هموشون یه جور هستن ، فرض کنید که اون شرکت ساخت کره پاستوریزه میومد یه تبلیغ میساخت که توش یه آقایی با یه چهره معمولی از مشخصات کره ای که اون شرکت تولید میکنه میگفت ، بدون این که در لوکیشن خاصی باشه ، خیلی ساده فقط و فقط مشخصات محصولشون رو میگفت ! مثلا میگفت کره ای که ما تولید میکنیم حیوانیه ، انقد درصد چربی داره ، انقد درصد فلان رو داره ، قیمتش انقدره ، در فلان غذا ها قابلیت استفاده داره و به همین صورت تا آخر . . . خیلی دقت کنید ، این تبلیغ فرضی که ما گفتیم چه فرقی با تبلیغ تلوزیونی که الان درباره اون کره دیدیم داره ؟ یکم فکر کنید . . . این تبلیغ ساده و فرضی ما موسیقی نداره ، توش از بازیگرای خوشگل استفاده نشده ( چه زن چه مرد چه بچه ) ، توش خبری از یه لوکیشن رویایی و خیالی که وجود خارجی نداره نیست و شخصی که داره این تبلیغ فرضی ما رو میبینه ممکنه متوجه بشه که این کره به علت چربی زیادش براش مضر هم هست ، اگه بخوایم خیلی ساده بگیم تبلیغی که از اون کره دیدیم جذابه ولی تبلیغ فرضی ما جذاب نیست و در نتیجه ممکنه به جای جذب مشتری دفع مشتری هم داشته باشیم !!! حالا شما خودت رو جای اون رئیس کارخونه فرض کن ترجیح میدی کدوم تبلیغ برای محصولت پخش بشه ؟
یه مورد خیلی مهم دیگه هم هست ، دقت کنیم که چه چیزایی باعث جذاب شدن اون تبلیغ شده بود ؟؟ این خیلی مهمه ، چه چیزایی ما رو جذب میکنه ؟ افراد خوشگل ، موسیقی ، جا های رویایی ، چیزای خوشمزه و . . . .


خب مگه بده این چیزا ما رو جذب خودشون کنن ؟ چه اشکالی داره ما از افراد خوشگل ، چیزای خوشمزه و لوکیشن های قشنگ خوشمون بیاد ؟ جواب : نه اصلا بد نیست ، اگه یه انسان از این چیزا بدش بیاد مشکل داره !!!
 پس چی ؟
اینجاست که میرسیم به اصل مطلب ، به تبلیغ سوم نگاه کنید ، تبلیغ اون نوشابه گاز دار ، همه میدونن که نوشابه گازدار در هر حالتی برای بدن ضرر داره و هیچکس نمیتونه منکر این موضوع بشه ، اما تو اون تبلیغ اصلا به این موضوع اشاره ای نمیشه ، فقط سعی کردن با خیال پردازی و با استفاده از چیزای خوشایند ما رو جذب کنن !! به صورتی که اصلا یادمون بره این نوشابه برای بدن ما ضرر داره . . .
پس این که ما از انسان های خوشگل ، اماکن خیالیه قشنگ و مزه های خوب خوشمون بیاد اصلا بد نیست اما اگه یه نفر بخواد با استفاده از این موارد یه چیزی رو به ما بفروشه که چیز خوبی نیست یا ما بهش احتیاجی نداریم خیلی بده ، یعنی این احساس خدادادی رو در مقابل عقل و تفکر قرار بده ! به جای این که محصولش رو کامل به ما عرضه کنه و به ما اجازه تحلیل و انتخاب بده تا ما استفاده از تفکر و نسبت به نیازمون اون جنس رو بخریم ما رو گول بزنه تا پولدار و پولدار تر بشه . . . اغوا در مقابل تفکر و عقل . . . یکی از بزرگترین مشکالت جوامع مصرف زده . . .
از امروز دقت کنید که چنتا تبلیغ تلوزیونی یه محصول رو فقط و فقط معرفی میکنن ! بدون دروغ ! بدون بزرگنمایی ! بدون اغوا کردن مخاطب !! ممکنه ماه ها طول بکشه تا چنین تبلیغی پیدا کنید . . . .

پ.ن : بازم طولانی شد

نظرات 1 + ارسال نظر
سعید یکشنبه 10 اسفند 1393 ساعت 01:21 http://saeedalijani.blog.ir

اصولن ذات تبلیغات بیان دروغه

در مقابل تبلیغات یه چی داریم به اسم معرفی و نقد. اما در جایی که تفکر انحصاری درش حاکم باشه (در حال حاضر کل دنیا این مدلیه) معرفی و نفد منصفانه رو نمی‌پذیره.

یه چی هم هست به عنوان تبلیغ منفی، که دیگران رو از اون چیزی که هستن دغون‌تر نشون می‌ده
تبلیغاتی که ذاتشون دروغه تو سیستم انحصاری پذیرفته شده. به قول معروف هیچ ماست‌بندی نمیگه ماست من ترشه، این ضرب‌المثل نشون میده که قبل از تو هم خیلی‌ها به این قضیه فکر کردن

به نظرم راه مقابله‌اش اینه که انسان‌ها به صورت آزاد در مورد همه چی بتونن آگاهی کسب کنن یا همون دانش آزاد خودمون

ممنون مطلب مفیدی بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد